productief studeren
Productief studeren (naast je baan): deze tips helpen!
februari 4, 2020
concentratie
Dit is wat we kunnen leren van middeleeuwse monniken over concentratie
februari 6, 2020

Breinvriendelijk werken voor een hogere productiviteit

breinvriendelijk werken

Een deadline vandaag, een deadline morgen en een eindeloze to-do-lijst. Stress! We zijn continu druk en zo ook onze hersenen. Dit heeft negatieve invloed op ons werk en op onze gezondheid. De oplossing? Breinvriendelijk werken!  

Misschien zegt de term breinvriendelijk werken je helemaal niets, maar het woord spreekt eigenlijk al voor zich. Het draait om werken op een manier die vriendelijk is voor je brein. We staan er vaak niet bij stil, maar we staan als het ware de hele dag ‘aan’. Door de digitalisering zijn we altijd bereikbaar en de laatste jaren lijken we het steeds normaler te vinden om altijd beschikbaar te zijn. We beantwoorden in het weekend een mail, checken LinkedIn en posten snel een story op ons zakelijk account. Dit doen we niet alleen in het weekend, maar ook als we aan het werk zijn. 

Mark Tigchelaar en Oscar de Bos spreken van vier concentratielekken, in andere woorden: dingen die je concentratie verstoren. Dit gebeurt als je te weinig prikkels krijgt, weinig brandstof hebt of als je te veel last hebt van interne en/of externe prikkels. Maar met deze tips kun jij breinvriendelijk aan de slag, succes! 

Breinvriendelijk werken  

Het lijkt onschuldig; even tussendoor je mail checken terwijl je aan een presentatie werkt. Want beter even je mail checken dan scrollen door Instagram, toch? Niet bepaald, het is allebei slecht voor je focus. We worden continu geprikkeld, de stroom van informatie is oneindig en ons brein kan het moeilijk bijhouden. Surprise: we zijn geen robots! Je brein heeft tijd nodig om al die informatie te verwerken. Het is daarom belangrijk om stil te staan bij hoe onze hersenen werken. Als we weten hoe ons brein werkt, kunnen we onze werkzaamheden daarop aan sluiten.  

Wel of niet multitasken? 

De opvatting dat we niet kunnen multitasken is achterhaald. We zouden het juist meer moeten doen, maar dan wel op de juiste manier. Bijvoorbeeld door simpele figuurtjes te tekenen terwijl je aan het bellen bent. Dit is een truc om je beter te concentreren bij het uitvoeren van simpele taken. Pas echter op dat je niet verkeerd gaat multitasken. Dat gebeurt namelijk als je moet schakelen tussen twee taken die beide je volledige aandacht vereisen.  

Dan wordt het namelijk switchtasken en uit wetenschappelijk onderzoeken is gebleken dat je door switchtasken langer doet over een taak. Bovendien maak je ook nog eens meer fouten. Het is dus niet handig om een mail te versturen terwijl je aan het bellen bent. Daarnaast ben je minder goed geconcentreerd, omdat je brein bij elke nieuwe handeling tijd nodig heeft om op gang te komen. Dit kost je dus niet alleen tijd, maar ook concentratie want je hersenen werken slomer bij iedere wissel.  

Echte pauzes nemen  

Bij denkwerk is volledige focus uiteraard wel belangrijk. Al is het niet verstandig om aan een stuk door te werken. Je kent het vast wel; je bent de dag goed begonnen en vervolgens kun je je aandacht niet meer vasthouden. Op zulke momenten doe je er goed aan om te ontfocussen, oftewel pauze nemen. Een pauze werkt alleen als je daadwerkelijk pauze neemt en dat houdt in dat je geen nieuwe informatie opneemt. Daarom is het dus geen goed idee om tijdens een pauze een podcast te beluisteren. Wat dan wel een goede pauze is? Denk aan een wandeling of haal wat te drinken. Wil of kan je even niet weg van je werkplek? Staar dan uit het raam en laat je gedachtes dwalen. Dat werkt ook goed!